Reisblog 3

3 oktober 2017 - Kandy, Sri Lanka

De tijd gaat snel maar hier is reisblog 3. Ik neem jullie mee in dag 5, 6 en 7 van onze reis.

Dag 5: Tempelruïnes Polonnaruwa
‘s Ochtends om 9 uur is het al 31 graden, maar gelukkig staat er veel wind. De dagactiviteit voor vandaag is dat we de mooiste bezienswaardigheden van Polonnaruwa gaan bewonderen, de oude tempelruïnes.  Als echte Dutchies pakken wij  dan ook lekker vertrouwd de fiets. Deze kregen we gratis mee van de eigenaar van het guesthouse. Op de hoofdstraat zeiden we gelijk: ‘Ohja, we moeten links rijden ‘.Dat was even wennen.  Op de fiets scheuren de Tuktuks en scooters ons om de oren. Als in Sri Lanka de regels hetzelfde als in Nederland  zouden zijn (€340 voor onnodig toeteren) waren de Srilankanen allemaal arm. Gelukkig worden wij niet nerveus van het chaotische verkeer en al dat getoeter.

Op internet lazen we dat je tijdens de route van de ruïnes geen eten kon kopen, dus kochten we bij een kraampje langs de weg een lunch (zie foto). Als ik het heb over lunch, moet je niet denken aan een lekker bruin broodje, maar als we geluk hebben is dat een stukje fruit en een koekje.

Als we tickets kopen staan er een heleboel kinderen in de rij. De kinderen gaan als schooluitje  een bezoekje nemen aan de reünies. De route duurt ongeveer 4 uur en bevat een hoop oude tempels, Boeddhabeelden en bijzondere hoge stoepa’s.
Polonnaruwa was aan het einde van de tiende eeuw de hoofdstad van Sri Lanka en was een rijk commercieel en religieus centrum. Het mooie is, dat de stad goed bewaard is gebleven. Het zijn oude tempels, indrukwekkende Boeddhabeelden en hoge stoepa’s.  De ene tempel is nog mooier dan de andere tempel. Op de foto’s is te zien hoe prachtig de bezienswaardigheden van Polonnaruwa waren.  Aan het einde van de fietstocht  leek het nog even alsof we in de Apenheul van Apeldoorn waren, want we zagen overal om ons heen apen.

‘s Middags had ik afgesproken om terug te gaan naar de telefoonwinkel. En ja hoor, de verkoper had gewoon een adapter voor mij laten bezorgen vanuit de hoofdstad binnen 24uur. Ik was zo blij, dat ik even een selfie wilde nemen om dat moment niet te vergeten (zie foto, happy meJ).
’s Avonds gingen we weer op de fiets naar een restaurantje maar ditmaal met een hoofdlamp op ons hoofd. We werden aangekeken als gekkies, maar het was gewoon uit veiligheidsoverweging omdat de fietsen geen licht hadden.

Dag 6: De reis van Polonnaruwa naar Kandy
Ja ja, we hebben een lekker tempo in de reis, want de backpacks zijn weer gepakt om door te reizen naar de volgende bestemming: Kandy.  Een (lange) busrit van ongeveer 6 uur staat er vandaag op de planning. De locale bussen kennen we ondertussen wel , dus deze rit wordt een minder indrukwekkende beleving  als in het begin. Al hoewel ik vandaag toch wel even schrok .Toen ik de bus instapte  en het stuur, gas- en rempedalen zag , vroeg ik mijzelf toch even af of deze armoedige, krakkemikkige bus onze bestemming nog wel zou gaan halen (zie foto). Maar het backpack leven betekent dat je jezelf soms moet overgeven aan de andere cultuur en niet altijd bij alles moet nadenken. De bus zat overigens vol met locals die ook gewoon instapte.  Ik moet eerlijk bekennen dat we na 3uur de busrit al wel een beetje zat waren. Dit terwijl we pas op de helft waren. Na 5 ½ uur hebben we ondertussen elke Srilankaans nummertje  gehoord,   liggen we vanavond nog te schommelen in ons bed  en dromen  we van het getoeter, maar komen we wel aan op de plaats van bestemming: Kandy. Eerste indruk van Kandy is dat het een drukke, chaotische stad is.  Als je hier niet toetert  in de spits, weet ik zeker dat je het laatste thuis bent. Om jullie een beter idee te geven van het chaotische verkeer  heb ik hiervan een video toegevoegd.

’s Avonds bezoeken we gelijk een traditionele dansvoorstelling in Kandy. Het was leuk om eens te zien wat het niveau van professioneel dansen hier is. Ondanks dat het niet spetterend was, vond ik het wel knap dat de dansers meerdere malen met hun blote voeten over  het vuur liepen.
’s Avonds hadden we lekkere trek, dus besloten we om  in een mega chique restaurant te gaan eten. Oh nee daar is alles van gelogen,  want we zijn tenslotte echte backpackers. We kiezen voor streetfood, (eten bij een kraampje op straat). Je zult misschien denken dat de kwaliteit niet goed is, maar juist daar kun je vaak heerlijk eten. Aankomende twee nachten slapen we ook overigens ook voor het eerst in een echt hostel, genaamd Kandy Backpackers Hostel.

Dag 7 De stad Kandy ontdekken
Kandy is een van de grootste steden van Sri Lanka. De drukte doet de sfeer weinig goed, maar er zijn wel verschillende bezienswaardigheden die we willen bekijken: de botanische tuinen, het viewpoint over Kandy, het Boeddabeeld Vihara en de beroemde tempel Dalada Maligawa (Tempel van de Tand).
We besluiten om te starten met de botanische tuinen. Dit is een hele grote tuin, midden in het centrum. Als we aankomen krioelt het er van de mensen. Wat een toeristische trekpleister, dachten we.  Het was zondag (vrije dag van de week) dat verklaarde al een hoop. Maar er bleek ook een speciale kinderdag te zijn. Rens en ik hadden echt geen zin in die drukte, dus besloten later op de middag terug te gaan.

Vandaag hebben we ook even door de stad Kandy gelopen. Tijdens het lopen kon ik me ogen niet afhouden van de vele leuke bakkertjes die we tegen kwamen. In de reisgidsen lazen we al dat Kandy daar bekend om stond. De bakkertjes zagen er nog luxe uit maar de viswinkel, groentewinkel en boekenwinkel waren gewoon op straat (zie foto’s),

’s Avonds bezoeken we een ceremonie in de heiligste tempel van Sri Lanka. Bijzonder om te zien hoeveel het geloof hier betekend voor de mensen. Er kwamen zoveel mensen naar de ceremonie om een offer uit te brengen aan Boedda en om een glimp te nemen van de heilige tand (die alleen tijdens de ceremonie is te zien).

Morgen staat een van werelds mooiste treinreizen op de planning. In het volgende reisblog zullen jullie lezen hoe ik deze heb ervaren:)!

1. Mamsie:
    3 oktober 2017
    Wat maken jullie toch veel mee van het leven daar, en zie je veel hele bijzondere gewoontes en bezienswaardigheden, heel bijzonder om dat allemaal zo mee te lezen. Geniet. 😊
  2. Claire Docters:
    4 oktober 2017
    Prachtig verhaal weer!
    We kijken uit naar het volgende verhaal, veel plezier! 🍀
  3. Marianne:
    4 oktober 2017
    Hoi Rens en Annick, bedankt voor dit prachtige verslag.Wat bijzonder wat jullie samen meemaken .Zo kunnen wij thuis meegenieten van jullie prachtige ervaringen .Veel plezier en een dikke kus 💋van ons.