Reisblog 4 Vietnam

4 november 2017 - Đà Lạt, Vietnam

Dag 18 Quh Nhon
Goedemorgen! Nou een goedemorgen is het eigenlijk niet te noemen. Als ik een douche wil nemen kan ik namelijk net zo goed buiten gaan staan. Het regent echt kei en kei  hard en er zijn flinke windstoten. Helaas is het geen buitje zoals je normaal gewend bent in het regenseizoen.  Dat het even met bakken uit de lucht komt en daarna de zon weer schijnt. Nee, vandaag regent het gewoon de hele  dag heel heavy. Het schijnt een nasleep van de Tyfhoon te zijn. We balen wel even want dit plekje is paradijs als het lekker weer is. Als je onze slaapbungalow uitloopt sta je namelijk praktisch op het strand. Maar dat zit er vandaag helaas niet in. Als echte actievelingen zijn we daarom even bang dat we ons vandaag gaan vervelen (deels ook omdat er geen Wifi is in het hostel). Maar de andere reizigers hebben ook geen wifi dus iedereen heeft vandaag een lazy day.
Er wordt in de gezamenlijke ruimte een film opgezet en verse popcorn gemaakt. Het lijk even op een herfstachtige zondag in Nederland. Omdat niemand Wifi heeft wordt er wel veel met elkaar gekletst. Het is niet verrassend om voor jullie te horen dat ik een echt kletskont ben.  Jullie zullen daarom vast denken dat ik op zo’n dag aan een stuk heb geklets waarbij mijn mond geen minuut stil is geweest. Maar dat is fout. Ik besloot om mijn laptop te pakken en mijn achterstand van mijn blogs in te halen. Ik merk dat ik mezelf productief wil maken. Een dag niks doen, voelt voor mij als een verspilde dag. Ik ontdek dus dat zelfs op reis mijn gedreven karakter aanwezig blijft. Het is een belangrijke ontdekking dat ik een productief en voldaan gevoel zo fijn vindt. Ik wist dit al wel van mezelf, maar het is grappig om te zien dat mijn karkater op reis niet veranderd. Ontdekkingen over mezelf doe ik door na te denken en mezelf  door de dag heen wel eens vragen te stellen zoals: Waarom grijp ik naar een laptop op een lazydag en ga ik niet mee film kijken? Of vind ik de tijd die ik investeer in deze blogs het waard? Dit word ook wel reflecteren genoemd. Reflecteren op mijn gedrag vind ik zeer belangrijk om mijn zelfbewust zijn te vergroten.  Door te reflecteren kun je leren waardoor je vervolgens weer kunt groeien. En ik vind groei en zelfontwikkeling echt vreselijk belangrijk als persoon. Ik wil weten wie ik ben, wat ik wil en wat ik kan zodat ik keuzes in de toekomst goed kan maken. Jullie mogen daarom ook best weten dat ik een boekje heb waarin ik bewust bezig ben met mezelf. Er staan reisdoelen, ontdekkingen en antwoorden op vragen in. Je kunt denken, waarom ga je reisdoelen maken? Geniet toch gewoon lekker, je hoeft nu even een keertje niks. Maar ik wil mijn reistijd ook gebruiken om even bewust stil te staan bij dingen. Ik pakte daarom  ’s middags ook even een momentje voor mezelf. Een uurtje lang heb ik op de rotsen gezeten, naar de golven gekeken en muziek geluisterd. Even kroop ik in mijn eigen cocon. Ik vind dat niet moeilijk om te doen en  voel e er zelfs prettig bij. Maar het is niet voor iedereen makkelijk om te doen voor, maar ik raad het wel écht aan. Want er zijn dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt! Dus probeer eens rust te vinden in de drukke wereld. De wereld beweegt snel, maar dat betekend niet dat wij dat ook moeten doen!  Pak je kans en neem soms even de ruimte om te reflecteren. (Wie schrijf ik in een later blog nog wel eens meer over dit thema).
Aan  het eind van de middag heb ik een voldaan gevoel omdat ik toch heel productief bezig ben geweest. In de avond neem ik daarom wel lekker de tijd om met de andere reizigers te kletsen en me door hun verhalen te laten inspireren. Ik heb trouwens ook echt een warm groepsgevoel in het hostel, terwijl de mensen om me heen eigenlijk allemaal vreemden voor me zijn. Het ervaren van dat gevoel geeft me kracht voor de stap van alleen naar Australië. Want dat gaat ook steeds dichterbij komen… nog maar 8 dagen namelijk en dan ga ik alweer alleen verder.

Dag 19 – Dalat
Deze dag is zeer bijzonder geweest. We hebben namelijk een secret tour gedaan in Dalat. Gedurende de tour kregen we typische, culturele Vietnamese dingen te leren. Het is teveel om te zeggen wat we allemaal precies geleerd hebben, maar ik zeg gewoon wat we gedaan hebben. We zijn naar een fabriek gegaan waar stof word gemaakt. Bijzonder om te zien dat de stof  komt  van de cocon van een vlinder. Tevens gingen we naar een lokale markt.  We leerden over Vietnamese producenten en op welke manier je het beste producenten kunt kopen (zoals wel of niet onderhandelen). ’s Middags zijn we nog langs watervallen gegaan. Natuurlijk wilde ik niet alleen vanaf het platform wat speciaal gemaakt is voor toeristen foto’s maken. Nee, als avonturier ging ik ook kijken of ik onder de watervallen kon komen. Na even klimmen en klauteren had ik een weg gevonden en stond ik op een gegeven moment ook onder de watervallen. Vervolgens vroeg ik mezelf ook af of ik niet ergens in de waterval kon komen. Ik vind het altijd leuk om de grens op te zoeken en zoek altijd naar meer. Maar wees niet bang dat ik onverstandige dingen doe, want ik heb jullie allemaal beloofd dat ik voorzichtig zal doen, en dat doe ik dus ook! Ik doe alleen maar dingen waarvan ik denk dat ik het kan en die goed voelen. Ik kan goed klimmen dus na eventjes stond ik dan ook midden in de waterval (zie video). Verder hebben we ’s middags een leuke fruitproeverij en leren we nog over de Vietnamese taal. Als laatste zijn we nog met de tourguide een town-village in gegaan. We mochten hier geen foto’s maken, maar het was heel bijzonder om te zien hoe de mensen hier leven.

Dag 20 Dalat
Yeah, vandaag staat er een sportieve dag op de planning. Dalat ligt in de berg dus we gaan hier  canyoningen. Dat is een sport waarbij men de loop van een rivier door de kloof volgt. Om de rivier te volgen is het nodig om te wandelen, te klimmen, te springen, te zwemmen en te abseilen. Als avontuurlijke, sportieveling zit ik daarom ook al helemaal vol energie vanaf het moment dat ik wakker wordt. De tourguide die ons ‘s ochtends ophaalde zei ook al naar 20 minuten :  girl, you’ve a lot of energy!
We gaan met een groep van 8 toeristen en 3 tourgids de activiteit starten. Na wat uitleg en te hebben geoefend gaan we richting de rivier. Ik heb echt een glimlach van oor te oor en kan niet wachten om te abseilen in de watervallen. Haha, ik lijk wel een blij kind dat de ballenbak in mag.
Ik was echt helemaal in mijn element en vind het totaal niet eng. Het ging ook vanaf het begin ook erg goed en andere toeristen vroegen dan ook of ik het vaker had gedaan. Ik antwoordde met nee en zei dat ik bijna alle sportactiviteiten leuk vind en niet gauw bang ben.  Later bij het maken van een vrije val wat dit ook weer terug te zien. Iedereen mocht eerst van 7 meter proberen te springen in de rivier. Als dat goed ging moet je van 9 meter hoogte springen. Als dat ook goed ging mocht je vervolgens van 11 meter hoogte proberen. Je raad het natuurlijk al, An deed 7, 9 en de 11 meter vrije val. Super gave ervaringJ (En zoals eerder gezegd, ik doe nog steeds voorzichtig en dingen waarvan ik weet dat ik het kan)! De foto’s van deze dag zijn toegestuurd via de email.  Ze zijn zeker de moeite waard om te bekijken zodat je een idee hebt van de activiteit.
’s Avonds gaan we nog bij een gezellig restaurant in Vietnam BBQ-en. Iedereen had een eigen BBQ in zijn tafel. We bestellen wat dingen van de menukaart zoals spicy-chicken. Als we vervolgens de kip geserveerd krijgen schrikken we even, want het zijn echte kippenpoten met de voet eraan. We hebben het allebei geprobeerd, maar vonden er niet veel vlees aan zitten. In een restaurant vol locals werden we weer van alle kanten bewonderd. We werden ook door de Vietnamese mannen van een tafeltje verderop uitgenodigd om een drankje met ze te drinken. We houden het bij een drankje maar hebben geen zin om aan te schuiven aan hun tafel. We hebben geen zin dat die mannen straks iets van ons verwachten en we hebben het tenslotte gezellig genoeg met zijn tweeën J!

Dag 21 Dalat
Helaas is er toch een storm in Vietnam die vandaag over het land heen trekken genaamd. De storm heet Damrey en gaat volgens de weerberichten voornamelijk midden Vietnam treffen. Momenteel zitten we iets zuidelijker dan het midden, waardoor we niet in de rode zone zitten. Dalat bevindt zich echter wel in de oranje zone maar we zitten wel op een veilige plaats. Het regent echt waar de hele dag heel heavy waardoor we de deur niet uitgaan. Tevens ligt de stroom er in de ochtend uit. Dat het momenteel zoveel regent in Vietnam  is wel even pech hebben. Maar als optimist denk ik ook meteen, gelukkig  hebben we gisteren wel kunnen canyoningen want vandaag was alles afgelast.

Vanaf nu loop ik ook helemaal op schema met mijn blogs.  Ik vind zo’n regenachtige dag wel fijn voor mijn productiviteitsgevoel, haha. Als ik namelijk achter mijn laptop zit heb ik toch even het gevoel dat ik werk (stom eigenlijk hé, dat ik dat gevoel zo fijn vind). Maar dat gevoel van willen presteren brengt me tot nu toe wel ver in het levenJ
Tevens kun je op zo’n regenachtige dag ook eens wat dingen waar je normaal gesproken niet aan toe komt maar die je wel gelukkig makenJ rara welke dingen zullen dat zijn… haha. Voor mij een weet voor jullie een raad.

Morgen trekken we trouwens weer meer door naar het zuiden, het plaatsje heet Mui Ne. De storm is dan als het goed is weer voorbij en we hopen dat dan ook droog is. Ik heb namelijk nog nooit in mijn leven zoveel regen op een dag gezien!

1. Lotte:
    4 november 2017
    Wat voor dingen zijn dat dan; waar je normaal niet aan toe komt;)? Hopelijk wordt het weer wat beter!! Veel plezier nog samen!