Reisblog 4 - 'in the flow'

7 oktober 2017 - Ella, Sri Lanka

Allereerst verontschuldig ik me even voor mijn typ- of spellingsfoutjes. Ik typ mijn blogs tussendoor als ik even tijd heb in de bus of 's avonds aan het eind van de dag. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik spellingsfouten mag maken, maar ik doe het puur uit plezier en wil er niet teveel tijd aan besteden. Oeps sorry.

Dag 8 de treinreis van Kandy naar Ella
Vandaag staat één van de mooiste treinreizen van de wereld op de planning.  We hadden de treintickets bewust niet van te voren geboekt, zodat we alle vrijheid hadden in ons reisschema. Door geen tickets te reserveren, liepen we wel het risico geen zitplaats te hebben. Met de eigenaar van het questhouse hadden we een  goede afspraak gemaakt. Hij zou in de ochtend tickets voor ons halen. We waren happy want die goedzak had treintickets met zitplaats voor ons gefixt (zie foto van ons happy faces).

Zeven uur lang trekt de trein ons door het landschap van Sri Lanka. We passeren kleine dorpjes en zien mooie uitzichten over het landschap met theeplantage,bergtoppen en watervallen. Hier en daar zagen we onderweg ook nog Tamilvrouwen Ceylon theebladeren plukken. Sri Lanka staat namelijk bekend om zijn goede thee.
De regels in de trein zijn hier wel anders dan in ons land. In Nederland sluiten de treindeuren na het fluitsignaal. Hier in Sri Lanka rijdt de trein gewoon met open ramen en deuren. Of het veilig is; nee. Maar de trein reed wel maar 40 km/u en het zorgde voor extra leuke foto’s (zie foto’s reisblog 4)

Eenmaal aangekomen in Ella merken we meteen dat het  een levendiger dorpje is. Er zijn leuke, kleine restaurantjes en cafés. Bij aankomst in ons questhouse (wat we overigens pas geboekt hadden in de trein), spreken we met de eigenaar. Met hem besproken we de bezienswaardigheden en activiteiten van Ella. Hij gaf ons een goede tip om morgen een scooter te huren en het dorpje te gaan verkennen.

Na een week lang rijst en curry’s te hebben gegeten, vonden we het heerlijk dat we een restaurantje vonden waar we wat meer Westers konden eten. Cafe Chill heette het en de sfeer was er ook zo. Op de derde verdieping kon je in de avond sfeervol op kussens drankjes drinken. Grote kans dat we morgen hier weer gaan eten.

Dag 9 Ella

Afgelopen zomer heeft er in de krant gestaan dat het gevaarlijk is als veel toeristen een scooter huren. Dit komt omdat veel toeristen geen ervaring hebben.  Gelukkig heb ik in Nederland heel wat kilometers afgelegd op mijn scooter en dus genoeg rijervaring. Met mijn internationaal rijbewijs en vol vertrouwen, gaan we naar de scooter verhuur. Helaas kregen we toch niet meteen een scooter mee. We moesten eerst aan de politie, op de hoek van de straat, vragen of mijn rijbewijs geldig was. Na even praten en een grote lieve glimlach kregen we de scooter mee.
Met Rens achterop reed ik lekker door het zonnige Ella en voelde ik me vogelvrij.
We bezochten in de ochtend een theefabriek en in de middag een waterval en de bekende Nine Arches Bridge.
De theefabriek was volgens internet een ‘must do’ in Ella. De route ernaar toe was  voor ons al een hele beleving. Tijdens het steile en hobbelige zandpad vroegen we ons soms af of de scooter het wel zou trekken met ons tweeën erop.  Gelukkig ging het allemaal goed.  Voordat we bij de theefabriek waren aangekomen waren we al getrakteerd op prachtige uitzichten over Ella. Eenmaal in de theefabriek kwam de theegeur je gelijk tegemoet. We boekte een tour door de theefabriek en zagen hoe de theeproductie in zijn werk ging. Interessant om eens achtergrond kennis te krijgen van de verschillende soorten thee en het productieproces voor de beste kwaliteit. Voortaan drink ik mijn thee toch wel anders!

In de middag bezoeken we de prachtige Nine Arches Bridge. Het is een prachtige, hoge brug die in het mooie groene landschap ligt en waar de trein nog overheen rijdt. Je kunt zelfs op deze brug over het spoor lopen (zie foto’s). Het zijn prachtige foto's, al zeg ik het zelf. Ik weet van mezelf dat ik mooie foto’s maken leuk vind. Nu ik eenmaal  op reis ben en op zoveel mooie plekken kom, merk ik dat ik het extra leuk vind om een bijzonder mooi plaatje te schieten(voor zover dat kan met mijn iphone-camera). Gelukkig is Rens een goede cameraman. Thanks to him for the beautiful pictures!

In de avond staat er een date gepland. Je leest het goed, een date. We hadden namelijk afgesproken
om een drankje te gaan drinken met een meisje en haar vriendin, die ik ken van mijn masteropleiding. Dat drankje was geen cocktail, biertje of wijntje, maar een cola’tje. Het bleek namelijk non-alcoholische dag te zijn. Ook zonder alcohol hadden  we het gezellig. We spraken daarom af om elkaar later in onze reis nog eens te meeten. We maakten het niet te staat want de volgende dag hadden we met een gids afgesproken om een berg (Ella Rock) te beklimmen met zonsopgang. Aangezien de tocht naar de top 2 uur duurt, hadden we om 4:30u in het dorp afgesproken. Ja, ja het backpack leven is echt niet altijd uitrusten en uitslapen als jullie dat denken. Om de mooiste uitzichten en momenten mee te maken moet je soms vroeg opstaan.  Gelukkig zijn Rens en ik daarin hetzelfde en vinden we het vroege opstaan tot nu toe nog elke keer waard.

Dag 10
Tring…….het is 5:00u en we schieten wakker van de wekker. “SHIT’, zegt Rens meteen als hij op zijn telefoon kijkt. Het is 5:00u, terwijl we om 4:30u met de gids hadden afgesproken. Als hij zijn telefoon van vliegtuigmodus afhaalt , wordt hij ook gelijk gebeld. Het was de gids om te vragen waar we bleven. Rens moest dus gaan vertellen dat hij zich een uur had vergist met het zetten van de wekker.  Gelukkig was de gids niet heel boos, maar een mooie zonsopgang op Ella’s Rock konden we wel vergeten. Rens kon zichzelf wel voor zijn kop slaan. Gelukkig had de gids nog een alternatief. In Ella heb je nog een kleinere berg, genaamd Little Adam’s Peak. De top van deze berg  met een mooie zonsopgang zouden we daar nog wel kunnen halen, aangezien die klim gemiddeld genomen 45 minuten duurt. Vandaag had de gids de pas er flink in. Nouja, de pas het was gewoon bijna een sprint.  Hij deed er alles aan om te zorgen dat we voor zonsopgang boven waren. Een echte vroege work-out was het wel. Ondanks dat Rens en ik allebei een goede conditie hebben, moesten we bovenop de top toch wel even happen naar zuurstof. Maar het vroege opstaan en de bergsprint zorgde wel weer voor een adembenemend mooi uitzicht met zonsopgang. Het was onze energie dubbel en dwars waard!

‘s Middags hebben we de backpacks weer gepakt om door te reizen naar Arugam Bay. We kijken er naar uit want Arugam Bay schijnt een prachtig strand te hebben en de beste surfplaats van Sri Lanka te zijn. De bustocht er naar toe (5 uur) was weer redelijk heftig, maar met het zien van olifanten onderweg werd dat al gauw goed gemaakt.

Of Arugam Bay het (surf)paradijs van Sri Lanka is lees je in mijn volgende blog.

1. Marjolein van Gaal:
    7 oktober 2017
    Geweldig allemaal. Wat beleven jullie toch veel en wat een geweldige fotos. We genieten met volle teugen van je prachtige verhalen. Geniet er nog maar lekker van.
  2. Marianne:
    7 oktober 2017
    Fijn dag jullie zo genieten.En zo te lezen zijn er op de wereld nog heel veel behulpzame mensen.Die treinreis zou ookiets voor jullie opa geweest zijn. Bedankt weer voor je verslag en een dikke knuffel voor jullie allebei😂😂
  3. Anja:
    8 oktober 2017
    Hi lieverds , wat weer een mooi verhaal en wat een prachtige foto's . Echt super om dit te kunnen doen en fijn dat wij mee mogen genieten van jullie reis! Geniet :-)) 😘