Reisblog 2- Deel 2 van de Outback

15 december 2017 - Alice Springs, Australië

Dag 17 Coober Pedy
Het wakker worden op de camping deed me denken aan vroeger. Toen ik altijd met mama en haar broer Frank deed kamperen of later met mama en Paul. Als het favoriete ontbijtje (havermout met appel, kaneel en rozijnen) weer in onze buikjes zitten gaan we onze tocht naar Coober Pedy starten.
De airco gaat lekker aan want het is warm als we met zijn 3e op de voorbank zitten. Als we er gedurende weg achter komen dat onze tank extreem snel leeg gaat begint, de paniek lichtelijk toe te slaan. Er zijn namelijk maar een paar tankstations in de Outback en als we op deze manier doorrijden, gaan we het eerst volgende tankstation niet eens halen. We spreken daarom af om niet harder dan 100km/h te rijden en zetten de airco uit. De ramen gaan wagenwijd open en de voetbalkantine playlist wordt aangezet. No worries, alles komt goed!

Als we in Coober Pedy aankomen zitten we voor mijn gevoel echt in de Outback. Het lijkt wel een dessert met die warme wind en 38 graden. De camping is trouwens ook niet echt een camping te noemen, want het is gewoon een weiland waar een aantal auto’s met tenten of caravans staan. Gelukkig wel een douche en een toilet.
Twee dagen geleden hadden we een leuk berichtje met een foto van ons bij de camper gemaakt en deze geplaatst op facebook, met de vraag of er andere backpackers waren die richting het noorden reisden. We hadden antwoord  gekregen en hebben daardoor op de camping Matty ontmoet. Een man van eind 20 die samen met zijn hond door Australië reisde. Altijd leuk om andere reizigers te ontmoeten.
We koken samen een avondmaal en kletsen wat op de camping.

Dag 18 Coober Pedy
Vandaag is het weer extreem warm en lijkt het wel een sauna. In Coober Pedy is er eigenlijk weinig te doen. We bezoeken daarom de highlights (wat eigenlijk totaal  highlights te noemen zijn) van Coober Pedy samen met Matty. Omdat het altijd zo heet is in de Outback zijn er veel underground dingen te vinden zoals een underground café of underground hotel. Hier drinken we dan ook een koffie en
Eind van de middag loop ik even alleen naar de bottle shop om een fris biertje te kopen. Met een glimlach loop ik binnen en de verkoper vraagt gelijk waar ik naar opzoek ben. Ik antwoordde: I’m looking for some light beer because it’s extreemly hot. De verkoper doet zijn best om mij lekkere biertjes te geven maar ik moet spijtig zeggen dat ik maar 20 dollar bij me heb. Als hij een paar lekker biertjes aan mij geeft zeg ik nogmaals dat ik maar 20 dollar hebt. Hij antwoord; No worries, I make a special price for you.
Ik zou verwachten dat hij de biertjes in plaats van 33 dollar voor 20 dollar aan mij verkoopt (omdat ik gezegd had dat ik 20 dollar bij me had) Maar volgens mij was de verkoper in een gulle bui. Hij maakte er namelijk een hele speciale prijs van namelijk van 33 dollar voor  maar 8 dollar. Haha, met een nog grotere glimlach liep ik de winkel vervolgens weer uit. Ik weet niet wat ik doe, maar mijn lichaamstaal doet het in ieder geval ook goed bij de Ossies.
Na het avondeten hebben we afgesproken met een Duitse jongen die ook naar het noorden aan het reizen is. Momenteel reist hij alleen door de Outback en zocht hij travelbuddies. Hij was heel  aardig dus we hebben morgenvroeg met hem afgesproken om samen door te reizen. Ten eerste gezelliger dat je meer aanspraak hebt en ten tweede is het veiliger.

’s Avonds is er een adembenemende mooie donder en bliksem te zien in de Outback. Aan alle kanten zien we licht flitsen. Het is geen onweer wat ik normaal thuis zie. Het regende niet dus we leggen matrassen  op de rooftop van onze camper en kijen wel meer dan één uur lang naar donder.
Als ik ’s Avonds voor het slapen ga nog één keer naar het toilet ga heb ik nog aanspraak met een meisje (Rebecca). Zij vertrekt met haar reisbuddie morgen ook naar het noorden. Gezellig samen rijden!

Dag 19 Reizen naar Uluru
Het is 7:30u en de nieuwe travel crew staat op ons te wachten bij het tankstation. Ik vertelde jullie al eerder dat er bijna geen tankstations zijn in Outback en dat het voor ons spannend is of we telkens het volgende tankstation wel halen. We hebben daarom net zoals andere mensen jerrycans gekocht om op te vullen met benzine en die mee te nemen als reserve.
Om jullie een nog beter beeld te geven van de Outback kan ik wel een feit noemen. Australië is ongeveer 185x keer groter dan Nederland maar heeft maar 3 miljoen inwoners meer dan Nederland. Als je daar eens over nadenkt kun je je wel voorstellen dat er hier in Australië extreem veel hectares zijn zonder inwoners. Alleen vol prachtige natuur en wildlife.

Aangezien we vandaag met meerdere auto’s vanuit South Australie samen rijden naar het Northern Territory, wisselen we door met auto partners. De chauffeurs rijden wel zelf in de eigen auto’s i.v.m. verzekering natuurlijk.
Ik leerde gisteren dus dat meisje (Rebecca) kennen op de camping bij het toilet gebouw. Ze is 22 jaar oud en komt uit de US. Vervolgens stapte ik vandaag bij haar in de auto. Ik zeg eerlijk, normaal gesproken zou ik niet meteen op haar afstappen als je haar uiterlijk ziet. Ze heeft een meerdere tatoeages een neuspiercing en wat meer hippie kleren aan. Maar haar uitstraling is wel heel leuk verder, dus ik vind het ook heel leuk om bij haar in de auto te stappen en haar te leren kennen. Ik zit nog geen 30 min in de auto of we hebben al de meest hilarische gesprekken over jongens, bloopers of andere genante dingen. Eén uur later staat de muziek op zijn aller hard en zingen we de longen uit ons lijf. Ik heb een video gemaakt van dit moment omdat het diepe indruk op me had gemaakt.  Wauw, wat vind ik haar een fantastisch wijf en wat hebben we een lol!
Bijzonder om te merken dat je bij sommige mensen niks nodig hebt om je eigen goed te voelen of zelf meer dan goed laten voelen. Ik voelde meteen dat  Rebecca en ik een klik hadden en we een perfecte match zijn.
Vaak zijn dit de mensen die op je lijken en dat werd vandaag wel bevestigd in de auto. De manier hoe Rebecca  in het leven staat, de manier waarop zijn geniet en haar hele energie rijke lichaamshouding deden iets met me. Neee… niet meteen gaan denken dat ik ineens vlinders in mijn buik kreeg en lesbisch ben, haha. Maar ik durfde wel te zeggen dat ik haar na één uur samen in de auto al één fantastisch wijf vond.
Ik ga een discussie puntje of mening formuleren wat je misschien aan het denken zet. Als je het leuk vindt kun je het lezen en anders overslaan.
Op basis van bovenstaande ervaring met Rebecca wil ik jullie het volgende inzicht meegeven.

In de tijd van tegenwoordig met al die social media wordt uiterlijk steeds belangrijker en legt iedereen daar steeds meer de focus op. Iedereen wil er uitzien als het ideale plaatje waardoor iedereen naar mijn idee ook steeds nepper wordt. Kijk maar eens een rond, nep haren, nep wimpers, lippen opspuiten, wat kan je tegenwoordig niet meer veranderen aan jezelf?
Ik zeg eerlijk ik vind uiterlijk ook belangrijk want ik wil er ook graag goed uitzien. Want het uiterlijk is en blijft toch het eerste waarop je iemand beoordeeld. De eerste 30sec als je iemand ziet maak je een oordeel over die persoon en dat is op basis van uiterlijk en lichaamshouding.
Maar probeer je (voor)oordeel op basis van iemands uiterlijk eens aan de kant te zetten en te kijken naar de inhoud dit iemand heeft. Dat kan misschien voor leuke verrassingen zorgen en zelfs nieuwe contacten.
Opdracht: Sluit je ogen, denk aan iemand die je op basis van uiterlijk niet bij je past maar waar je wel vrienden mee bent. Wat doet het met je? Maakt het je blij omdat die persoon iets voor je betekent op basis van zijn innerlijk? Of denk je die persoon moet iets aan zin uiterlijk veranderen? Precies, ik denk dat jullie allemaal een fijn gevoel krijgen omdat je die persoon op basis van innerlijk iets met je doet.

Tip: Kijk verder dan alleen het uiterlijk daar kun je veel meer genieten van iedereen en leg de focus eens wat meer op het innerlijk dat maakt je als mens veel gelukkiger.
Een persoon die van binnen blij is met zichzelf straalt dat uit en wordt vanzelf knap(per)!

Oké, genoeg zweverige woorden weer, maar ik merk wel dat ik het heel interessant  vind om heel bewust te worden van bepaalde dingen. Tevens vind het leuk om jullie mee te nemen en mogelijk te inspireren . Het reizen en de ervaringen zetten mij in ieder geval wel echt aan het denken. Al die bewustwording zorgt er tevens ook voor dat ik betere stappen ofm akkelijker keuzes kan maken voor de toekomst, waarvan ik weet dat ze me gelukkig(er) maken.

De dag wordt afgesloten met een filmscene of het droomverhaal over de Outback van Australie. Want we camperen in het wild, sprokkelen hout om een kampvuur te maken. 's Avonds zitten we met zijn alle om het kampvuur met muziek en maken onder het genot van een drankje marsmallows. (Zie foto’s en filmpjes).

Dag 20 Uluru
In de vroegte van de morgen (4:00u) staan we in het donker op in de wildernis. We gaan Uluru Ayers Rock (een prachtige rots) bekijken in het National Park. De rots is het mooiste met zonsopgang en –ondergang want de rots krijgt dan een rode gloed.
We hebben na zonsopgang met zijn alle de rots beklommen. Het was mijn mooiste hike in mijn leven tot nu toe geweest.  Toen ik op de top stond liep ik even weg bij de rest om even een momentje voor mezelf te hebben. Ik deed mijn oortjes in en zette een muziekje op. Muziek kan namelijk, net zoals bij veel mensen, mijn emoties verhogen. Vandaag  zorgde de muziek niet voor meer energie maar voor (geluks) traantje. Even miste ik mijn dierbare om me heen omdat ik soms zulke momenten ook heel graag met hun zou willen delen. Gelukkig kan ik foto’s en video’s delen waardoor we soms voor het gevoel toch iets dichter  bij elkaar zijn. Ook kon ik genieten van die traan want het kwam ook door geluk en liefde. Ondanks dat ik zover weg ben, ben ik blij dat ik hier ben en reizen mijn dierbare gewoon in gedachte met me mee.

Na een hele dag hiken in het National Park maken we een diner bij zonsondergang met Uluru Ayers Rock op de achtergrond. Zeker weten het mooiste plekje waar ik tot nu toe heb gedineerd. (zie foto). Als de zon zakt, zwijgen we allemaal van geluk!

Tip: Pak straks in de zomer ook eens wat vaker je picknick kleed en ga lekker eens midden in de natuur eten. Of een betere tip voor de tijd van het jaar, doe een gek!. Denk er eens over na om je kerstdiner eens buiten te houden. Steek de BBQ aan en drink buiten een glaasje gluhwein met zijn alle om de vuurkorf met je handschoenen en warme muts. Dat is toch super sfeervol? En wat houdt je tegen? Nieuwe dingen zijn soms even wennen, maar achteraf vaak ontzettend leuk!

Mijn dag was in ieder geval (weer) onvergetelijk!

Dag 21 Hiken in Kings Canyons
Naast dat we uren op onze billen zitten in de auto zijn we heel blij dat je mooie hikes kunt maken in de Outback. We gaan daarom vandaag weer lekker hiken en dit maal bij Kings Canyon. De Kings Canyon lijkt wel net de Grand Canyon van Amerika. De rode rotsen met enorm stijle clifs zijn meer dan prachtig. We lopen twee uur lang over deze rotsen en komen niemand tegen. Dat het niet toerischt is zorgt voor een mooie beleving van de natuur!
Na het hiken gaan we onze slaapplaats opzoeken en dat is gewoon op een rest area langs de weg. Op sommige plaatsen mag je in de Outback gratis camperen alleen heb je dan wel vaak geen faciliteiten, dus ook geen douche en toilet. Lekker primitief.  Er is nog een heerlijk namiddag zonnetje, dus ik leg mijn matras op de grond en ga even in mijn tijdschrift lezen. Rebecca komt langs me liggen en we worden sprakeloos en verzinken weg in gedachten. Ik zeg hardop tegen haar: ‘Ik lig hier nu langs de weg, heb gewoon echt maar een paar spullen bij me,  maar ik voel me echt rijker dan ooit!
Het gezegde: het zijn de kleine dingen in het leven die het doen, wordt bevestigd. De gratis dingen zoals de zon, de natuur en de mensen om me heen maken mij nu zo gelukkig, prachtig.

Dag 22 Reizen naar Alice Springs
Kilometers worden er wel gemaakt want vandaag staat er weer een reisdag op de planning. Het uitzicht is uren lang ongeveer hetzelfde en misschien saai. Jullie zullen je misschien ook wel afvragen, hoe kan die energierijke Annick uren lang in de auto zitten? Nou ik kan je vertellen dat je in de auto vaak de leukste gesprekken hebt. Je hoeft iemand namelijk niet recht in de ogen van de ander te kijken. Je klets terwijl je lekker een beetje om je heen kijkt waardoor je makkelijker praat.  Met vreemden heb ik daarom nu soms de diepste gesprekken en weten zij misschien meer dan mijn vrienden nu thuis. Tevens ben ik tijdens de autoritten de songteksten van de Engelse roadtrips songs aan het vertalen. Op die manier probeer ik een wat Engels bij te leren. Haha, soms geeft het me een een hilarisch inzicht als ik er achter kom wat er wordt gezongen. Ik ben normaal gesproken zo’n persoon die gewoon lekker wat in de rondte zingt, zonder dat ik echt de songtekst ken.

’s Avonds maken we op de camping met zijn alle een BBQ klaar. De samenwerking gaat goed en we zijn een super team samen. Ik ging iedereen eens observeren en dat was leuk om te zien. Je zag dat we allemaal een bepaalde rol aannemen in de groep. Juist doordat er verschillende rollen zijn, bijv. de gangmaker, de ondernemer, de denker, de doener, zorgt het ervoor dat we een super team samen zijn!

Dag 23 Alice Springs
Die energierijke meid Rebecca wil ook gaan sporten dus ik heb een sportmaatje en we gaan gezellig samen een hike route rennen.
De rest van de dag hebben we gewoon lekker genoten bij het zwembad en had iedereen lekker een middagje vrije.
’s Avonds gaan we afscheid van elkaar nemen want wij gaan met zijn 3e weer terug naar het zuiden en de rest rijd door naar het noorden. Ook hier is het afscheid nemen weer moeilijk want we hebben zes onvergetelijke dagen samen gehad.  Er worden weer mooie woorden uitgewisseld en dikke knuffels gegeven. Als ik ’s avonds in de camper lig voel ik zelfs een soort leegte. Je weet dat je deze mensen waarschijnlijk niet meer tegenkomt omdat iedereen zijn reis op zijn eigen manier verder maakt. Het kort en krachtig contact hoort bij reizen. Maar we zijn niet alleen want op de camping hebben wij alweer nieuwe reismaatjes gevonden. Een Duits jong stelletje van 23 en 26 jaar reizen morgen ook naar het zuiden. We hebben afgesproken om samen te rijden.

Dag 24 (terug) reizen naar Port Augusta
Vandaag staat een 1225 kilometer tocht op de planning. Nee geen typ fout echt waar. 12,5 uur van Alice Springs naar Port Augusta. Ik zit een beetje op tegen deze lange reis dag. Je denkt misschien dat de tocht prachtig is omdat het landschap van Australie zo mooi, dat klopt zeker. Maar de Outback is wel echt kilometers vlakte met helemaal niks. Maar we gaan er vandaag het beste van maken en vertrekken daarom om 6:15 om te zorgen dat we voor het donker aankomen. Er het  beste van maken betekend dat dag gewoon rustig (zonder stress) wordt begonnen met een kopje koffie. Het ontbijt (bakjes havermout) worden vast gemaakt, maar zijn een take-away om tijdens het rijden op te smikkelen in de van. Het is ideaal dat we met zijn 3e zijn en kunnen afwisselen. Omstebeurt rijden we 2,5u en nemen en korte pauze. De kilometers gaan wel snel maar het is soms wel een beetje afzien want we rijden zonder airco terwijl  het 34 graden is. Jullie zullen vast denken dat wij stom zijn geweest met het huren van de kamper en een airco zijn vergeten, maar nee. We hebben wel airco, maar als we die aanzetten kost dat teveel benzine en halen we het volgende tankstation telkens niet. We doen gewoon lekker de ramen wagen wijd open, de muziek wat harder en zingen lekker luid mee met de liedjes van de playlist ‘karaoke songs’ of de ‘voetbal kantine playlist’. De tijd gaat daardoor achteraf toch snel. Na 12,5 uur komen we op de free-camping en maken we weer bij een prachtige zonsondergang een diner.
Als ik ’s avonds een rood wijntje drink op oma (want die zou vandaag  90 zijn geworden) kijk ik met haar in mijn gedachte naar de sterren. De nightsky hier in Australië is adembenemend mooi.

Dag 25
We reizen vandaag naar de Barossa Valley. Dit is een grote wijnstreek in Zuid-Australie. We gaan daar die middag dan ook lekker een wijnproeverij doen en dat is ook nog eens gratis. Bij verschillende wijnzaken, mag je verschillende wijnen proeven. We krijgen alle verschillende wijntjes door elkaar, witte wijnen, rode wijnen, champagne en rosé. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen hoe we de laatste wijnzaak verlieten, dat kunnen jullie na deze informatie zelf wel bedenken.
De laatste nacht om in de camper te slapen is aangebroken voor mij. Morgen gaan we naar Adelaide en ga ik de twee meiden verlaten. De meiden blijven namelijk nog een paar dagen in Adelaide maar ik moet zorgen dat ik in Apollo Bay aan kom want ik ga daar over drie dagen beginnen met werken. Via facebook had ik daarom een bericht geplaatst of ik met iemand mee kan liften (1000 km). Al snel had een Belgische jongen gereageerd dat ik mee kon rijden met hem. Spannend…morgen stap ik in bij iemand die ik een paar minuten aan de telefoon heb gesproken.

De afgelopen weken in de Outback zijn wel echt voorbij gevolgen en ik ben achteraf zo blij geweest dat ik ben gegaan! Van te voren was ik nog aan het twijfelen of ik het allemaal moest doen, maar ik ben zo blij dat ik ja heb gezegd. Je krijgt namelijk altijd spijt van de dingen die je niet hebt gedaan! Ik had de Outback niet willen missen en heb een super tijd met hun gehad.

Hoe ik mijn reis van drie dagen naar mijn werk, maak met de nog vreemde Belgische Jules, lezen jullie in mijn volgende blog!