'Gas terug'

19 juli 2018 - Cairns, Australië

Hey luitjes,
Ben ik weer, dit keer niet met een écht reisblog maar meer een zelfreflectie blog. Niet heel leuk om een beeld te krijgen van mijn reisleven, maar dat is momenteel ook even op een lager pitje. Ik stel even prioriteit om mijn gedachten op een rijtje te krijgen, vandaar dit blog.

Algemene spreekwoord van mijn blog

'Alhoewel het evenwicht even is verstoord, mij krijgen ze niet klein. Ik neem even de tijd of wat langer de tijd om weer 100% gelukkig te zijn'.

Gas terug nemen
Afgelopen weken was even struggelen, maarja dat hoort bij het leven. Even niet zo 100% happy, even een beetje door elkaar geschud voelen en voel vooral ontzettend veel onrust in mijn lijf. Onrust door de duizenden (half beantwoordde) vragen die door mijn hoofd gaan. Nog steeds de vraag wel of niet even naar huis, met papa eind augustus reizen ja of nee? Ik wil hem graag even zien, want ik mis hem ontzettend erg. Maar wat wil ik? Mijn hoofd zat nog steeds vol met al deze vragen. Ik ben even de weg een beetje kwijt en heb houvast nodig om tot rust te komen. Settelen in mijn nieuwe appartementje kijk ik dan ook erg naar uit. Maar settelen kan ik ook in Nederland dichtbij mijn vrienden en familie. Je bent op reis om te reizen. Ik stel mezelf de vraag wat ik nog wil met mijn reisplannen. Het antwoord daarop weet ik wel. Ik wil nog van alles zien en ben nog niet klaar om naar Nederland te gaan.. maar voor nu wil ik ook even niet reizen. Ik wil tijd besteden om tot rust te komen en antwoord proberen te vinden op mijn (half on beantwoordde) vragen. Mijn hoofd lijkt soms wel een beton blok en ik word soms even kettergek van mezelf want ik moet tijd nemen om de vragen te beantwoorden. Ik probeer daarvoor tijd te maken want jezelf vragen stellen maakt je wijzer. Om sterker te staan en vooruit te komen moet je jezelf ook goede vragen stellen. Het zet je hersens aan het werk en kunnen onvermoede wijsheid opdiepen. ‘Goede vragen zijn als sleutels die verborgen deuren openen’. Ergens kan ik mijn onrust dus heel goed verklaren. Ik ontdek dat ik het mis om momenteel echt ‘een doel’ te hebben. Ik voel dat ik iets meer toekomst gerichte productiviteit wil. Ik zou namelijk nog heel graag willen reizen, maar dat wel in combinatie met iets van werk waar ik écht passie mee heb. Echter moet ik mezelf eerst vragen stellen voordat ik een doel stel en ergens aan begin. Deze fase is nodig om weer te kunnen presteren. Het is dus niet te leukste fase, maar met mijn optimistische blik weet ik dat ik daarna pas weer kan groeien.

Gelukkig ben ik momenteel ook open over mijn emoties en krop ik ze niet op. Ik praat met veel verschillende mensen, zoals backpackers maar ook mijn familie en vrienden van thuis over hoe het met me gaat. Maar vooral met mijn nieuwe roommate (Portugees meisje van 27 jaar) We kennen elkaar pas net maar we bespreken alles met elkaar en we begrijpen elkaar volledig. Ze is een zeer steunend en inspirerende factor op het moment die aan mijn zijde staat.
Reizen betekend ook het onbekende aangaan, risico’s nemen, iets nieuws proberen, ontdekken en gewoon doen. Je kunt niet te veel plannen want je weet niet wat er op je pad komt. Dus ik dacht weg met die gedachte over de toekomst. Ik ben nu op reis en heb alle vrijheid waarvan ik moet genieten. Ik probeer die toekomst gedachte weg te drukken maar ergens lukt het me toch niet. Het is goed om af en toe even stil te staan bij de toekomst… toekomstplannen of dromen zijn ook niet van de één op andere dag gemaakt. Mijn lieve vriend Ruud geeft me even steun door een fijn telefoontje. En mijn lieve vriend Rens E (die een groot voorbeeld figuur voor me is), zette me even terug op mijn plaats. Hij gaf aan dat ik niet te veel hooi op mijn vork moet nemen en niet meteen alles in één keer moet willen. Want dat lukt niet of levert niet het resultaat op wat je wilt. Ik als ondernemende, energiebom of het rupsje nooit genoeg karakter vind het lastig om even wat gas terug nemen. Gas terug nemen kan ik vaak pas op het moment dat ik er echt even doorheen zit of niet meer kan. Want het liefst knal ik altijd maar door. Maar mijn door elkaar geschudde gedachten op een rijtje te krijgen kost ontzettend veel energie, dus ik kan momenteel even niet gasgeven. Maar vervolgens levert het wel energie op omdat je weet waar je gaat beginnen.

Momenteel heb ik even geen reisleventje maar een normaal gesetteld leven. Ik heb daar behoefte aan zodat ik mijn rust kan vinden. Om dichtbij mezelf te komen kruip ik momenteel in mijn eigen bubbel. Ik sluit met zoveel mogelijk even af van (prikkels) die ik nu niet aan kan of waar ik geen tijd aan wil besteden. Tevens ben ik klaar met steeds dezelfde praatjes, investeren in dingen die weer weggaan of voor kort termijn zijn. Ik wil graag investeren in iets wat blijvend is en waar ik in de toekomst iets mee kan en iets wat me wat gaat opleveren. Ik heb intrinsieke motivatie om aan iets nieuws te beginnen. Mijn handen jeuken zelfs, maar moeten nog wachten. Want het is momenteel niet de juiste timing om te starten aan iets nieuws. Ik moet eerst opladen, mijn mindset op orde krijgen, een concreet doel hebben en dan pas kan dat weer gaan aanvallen.
Gelukkig laten andere mijn inzien dat ik tot nu toe al heel veel heb geïnvesteerd in dingen die mij ontzettend veel hebben gebracht. Veel meer dan je misschien zelf bewust bent. Doordat ik dat ook inzie, gun ik mezelf wat meer vrije tijd en kan ik gas terug nemen. Momenteel werk ik 35 uur en dat vind ik prima. Normaal gesproken zou ik een job voor overdag erbij hebben gezocht, maar geld verdienen is momenteel niet de prioriteit. En tevens ben ik ook in gaan zien dat 60uur per week werken niet gemiddeld is. De werkmachine wil ik nu even niet zijn, want mijn eigen batterij kan dat dus niet aan.

Mijn hoofd leegmaken doe ik graag onder andere doormiddel van sporten. Antwoord krijgen op vragen doe ik door middel van reflecteren met mensen. Het vervolgens op een rijtje zetten en een plekje te geven doe ik doormiddel van rustmomenten zoeken en mijn blogs.
De onrust en de vele vragen die er door mijn hoofd spoken zie ik dus wel als een positief proces. Wel vind ik het moeilijk om te accepteren dat ik even wat ‘gas moet terug nemen’. Ik wil altijd graag vlammen, groeien, nieuwe uitdagingen aangaan en mijn dromen nastreven. Maar het leuken om te voelen is dat er dus een nieuwe droom aan het ontkiemen is.

Gedurende mijn reis leer ik mezelf natuurlijk met de dag beter kennen en ontdek ik daardoor ook steeds meer welke kant ik wil op gaan. Oftewel welk pad mij gelukkig maakt in het leven ‘voor nu’.  Ik zou graag reizen en werken willen combineren. Momenteel werk ik wel in de horeca, maar daar zie ik geen toekomst in. Als ik de vraag moet beantwoorden waar ik mezelf over 5 jaar zie is dat niet achter een bureau op kantoor voor 40uur voor een baas werken. Nee mijn droombaan zou meer iets in de richting van ‘eigen ondernemer van een bedrijf’ zijn. Dat laatste spookt al langere tijd door mijn hoofd, maar is natuurlijk een grote droom. Maar waar wil ik me graag in verdiepen? Waar begin ik dan? Hoe ga ik dat van de grond krijgen. En ga zo maar door. Antwoorden op die vragen heeft tijd nodig. Dat is niet op de één of andere dag beantwoord. Gelukkig zijn vind ik zeer belangrijk, dus ik wil daarom een baan hebben waar ik écht happy van word. Een baan hebben waar ik mijn energie in kwijt kan maar ook waar ik energie van krijg.  Iets doen wat bij me past en het mijn passie is en niet omdat iets ‘volgens een bepaalde norm’ moet. Mensen motiveren en inspireren en andersom. Ik ben tot nu toe in contact gekomen met zoveel verschillende (internationale) mensen, beweeg in zoveel verschillende leefomgevingen en heb iedere week een hele hoop  wisselingen om me heen gehad. Ik heb kunnen ervaren waar ik warm van word en ontdekt dat ik vaak steeds dezelfde gedragspatronen terug zie keren bij mezelf. Door de vrijheid die je hebt, geen verplichtingen en verwachtingspatronen kan ik eigenlijk op reis meer mezelf zijn dan ik misschien ooit wel ben geweest. Ik ga soms van het uiterste links, naar het uiterste rechts, waardoor je jezelf soms even verliest. Maar daar tussenin ligt mijn (levens)pad. En op dat levenspad trek ik mezelf steeds weer terug. Ik ontdek nog meer welke aspecten ik belangrijk vind in het leven en waar ik waarde aan hecht momenteel. Natuurlijk wisselen die aspecten gedurende het leven, maar daar bewust over nadenken of mee bezig zijn is gezonde zelfontwikkeling.

Een nieuw doel voor ogen
Gedurende mijn reis is het bijzonder mooi hoeveel betekenis volle woorden ik heb ontvangen van mensen. Ik heb zoveel ontdekt en ben zo vaak geïnspireerd. Mijn zoektocht naar mijn eigen identiteit krijgt met de week meer body. Ik probeer daar momenteel even met een afstand of met een overview naar te kijken. Veel mensen hebben tot op heden ook aangegeven dat ik een uniek, magisch of zeer inspirerend persoon ben. Door het vanuit verschillende kanten te horen, te zien of te ervaren maakt dat ik daarin een beetje ben gaan geloven. Vroeger met vriendinnen zeiden we al wel eens: Ja, Annick is uniek. En zoals één van mijn vriendinnetjes altijd zei: Ze is een geval apart. Sterker nog sommige mensen noemende me knettergek. Ik wijk af van het gemiddelde persoon en dat heb ik steeds meer geaccepteerd. Ik zie het eigenlijk alleen maar als een positie ding. Dat mijn energieniveau hoger is dan het gemiddeld persoon is geen nieuwe ontdekking. Dat ik daardoor een fanatieke sportieveling ben en sporten mijn uitlaatklep is, wist ik wel. Daarnaast ben ik niet alleen fysiek maar ook mentaal sterk. Mijn positieve mindset zorgt voor weinig diepe dalen of heel veel happy moments. Mijn ondernemende karakter laat in zien dat ik alles goed geregeld krijg voor mezelf en dus echt onafhankelijk kan zijn. Ik ben geen super women en heb ook zeker mijn zwakke kanten. Maar ik heb het lef en geen schaamte om anderen om hulp te vragen. Als zij deze kwaliteiten bezitten die ik niet heb, kunnen zij mij toch mooi aanvullen? Mijn open en sociale karakter zorgt ervoor dat ik omringt ben met de mensen met wie ik graag wil zijn. Mijn avontuurlijke karakter maakt dat ik uitdagingen graag aanga. Mijn gedrevenheid en discipline zorgt er onder andere voor dat ik resultaat behaal. En dat ik een grootdenker ben in combinatie met het karakter van een doener zijn, maakt dat ik graag dromen aanval.

Dromen vorm geven
Gedurende mijn reis heb ik dus ervaren dat ik zo graag sport. Daarnaast ben ik graag omringt met mensen die energie hebben en gezondheid belangrijk vinden. Op de één of andere manier trek ik die mensen gedurende mijn reis ook vaak aan. Ik denk er daarom steeds meer over na om daar iets meer mee te gaan doen. Ik wil me daarom graag wat meer gaan oriënteren, verdiepen en ontdekken hoe ik dat vorm zou gaan willen geven. Ik zou daarom graag een stap willen maken richting lijfstijl, gezondheid, sporten en coaching. Waar ik die oriëntatiefase graag het liefste uitvoer of waar ik mijn droom graag wil laten ontkiemen is in Australië. Ik zie hier momenteel veel meer de mogelijkheiden gezien de vrijheid. Wel houd ik een  toekomstgerichte blik richting Nederland.

But it’s all about timing en voor nu laat ik het even links liggen, wat er staat een ander plan op de planning. Wat dat plan is, zullen jullie in mijn volgende blog lezen.
Ik verklap alleen al wel dat het interessant gaat worden, want het heeft als titel
Nederland vs. Australië (met als uitwerking de grote verschillen)

Opsomming hoe ik sporten terug zie komen in mijn reis:

-        Hardlopende plaatsen ontdekken
-        Surfen, zwemmen, rennen, boxen, volleyballen, etc
-        Andere mensen oppeppen om met me mee te gaan

-  Het is geen obsessie, het is mijn uitlaatklep en energiebron
-        Denken aan een reisbuddy die van sporten houden
-        Wonen met de Personal Trainer in Apollo Bay
-        Mijn nieuwe flatmate houdt van sporten en gezond eten
-        Ik houd van jongens die energie uitstralen
-        Mijn hostfamilie vond gezondheid ook zeer belangrijk
-        Ben graag omringt met gezonde mensen en gezonde leefstijl
-        Vermijd de onverstandige mensen die ongezond, lui en 24/7 partygangers zijn want ervaren dat ik me daar niet prettig bij voel

-        Ik merk aantrekkingskracht van dezelfde mensen
-        Open en eerlijkheid

-        Inspireren en motiveren

-        Beweeg graag in een positievere omgeving

Gezondheid
Geluk